De meest mensen hebben waarschijnlijk wel eens een feestje georganiseerd ter ere van bijvoorbeeld een verjaardag of jubileum. Als je jouw feestje naar een wat hoger niveau wil tillen, zal je daar enige management skills voor moeten bezitten. Er zijn namelijk heel wat dingen waar je aan moet denken om jouw feestje de geschiedenisboeken in te laten gaan als het feest van het jaar in plaats van het zoveelste ‘Nederlands-kringetje-feest’.

Bij Partytentverhuur DE TENT maken wij dagelijks mee hoeveel tijd en moeite mensen steken in het organiseren van een geslaagd feest en uiteraard helpen wij daar jou daar graag mee! Bij de organisatie van zo’n feest komt echter meer kijken dan een partytent en wat statafels. Daarom hebben wij ’20 tips voor een geslaagd feest’ uit onze eigen ervaring van de afgelopen jaren verzameld en voor je opgeschreven. Wij delen nu de eerste tien tips met jullie en binnenkort volgen de tips 11 t/m 20, dus houd onze Facebookpagina en website in de gaten!

 

Tip 1 – Kies een datum en tijdstip

Geen feest zonder een datum en tijdstip waarop al jouw vrienden, vriendinnen, buren of familieleden bij elkaar kunnen komen. Zorg er daarom voor dat je ruim van tevoren een datum en tijdstip prikt zodat alle genodigden daar rekening mee kunnen houden. Mocht je een datum hebben gekozen waarop op voorhand al veel mensen niet kunnen, kun je het altijd nog verzetten. Probeer de datum als deze eenmaal staat niet meer te veranderen want dan maak je het jezelf (en de gasten) vaak behoorlijk lastig. Tip voor het prikken van een geschikte datum: datumprikker.nl. Op deze site kun je een aantal data selecteren en kunnen alle gasten aangeven of ze op die data wel of niet kunnen. Dat kan een hoop appjes schelen!

 

Tip 2 – Regel de locatie

Goed. Je hebt (eindelijk) een geschikte datum gevonden en ook het tijdstip staat vast. De eerste horde is genomen, nog maar een paar te gaan. Het is handig om ook ruim op tijd na te denken over de locatie van het feest. Ga je het thuis in de huiskamer vieren? Of heb je een mooie tuin of een gaaf dakterras waar je alle gasten kwijt kunt? Of huur je liever een locatie af waar je (nog) meer mensen kwijt kunt? Vooral in het laatste geval moet je er waarschijnlijk op tijd bij zijn aangezien je niet de enige zal zijn die zijn of haar feestje daar wil geven.

 

Tip 3 – Zorg wanneer nodig voor uitbreiding van de locatie

Heb je niet genoeg ruimte in huis of wil je de gehuurde locatie net iets groter maken? Dan is een partytent ideaal! Je kunt namelijk al een partytent huren als je slechts 3 bij 3 meter ruimte vrij hebt buiten. Heb je geen partytent en wil je er liever niet een kopen voor de gelegenheid? Bij Partytentverhuur DE TENT kun je allerlei formaten partytenten huren! Een partytent kan natuurlijk gebruikt worden als uitvalsbasis voor de rokers maar je kunt het ook zo inrichten dat eigenlijk iedereen wel buiten wil staan. Hier kun je bijvoorbeeld statafels of een gave steigerhouten bartafel voor gebruiken. Hier meer over bij Tip 6, want eerst moet er nog iets anders belangrijks worden geregeld…

 

Tip 4 – Kies een leuk thema

Een thema voor je feestje klinkt misschien een beetje suf maar het werkt echt! Als iedereen er gek uitziet, zit de sfeer er vaak nog eerder in. Een echte klassieker is natuurlijk het ‘Proud to be fout feest’ waarbij de panter leggings en witte sokken in slippers je waarschijnlijk om de oren vliegen. In de winter doen de apres ski party’s het vaak goed en in de zomer kun je denken aan een Hawaï thema. Het mooie hiervan is: Niets is te gek! Zorg er in ieder geval voor dat al jouw gasten ruim op tijd op de hoogte zijn van het thema, zodat ze hun uiterste best kunnen doen op een geschikte outfit.

 

Tip 5 – Begin op tijd met de uitnodigingen

Als je de datum, de locatie en het thema eenmaal hebt bepaald, kun je een Facebook evenement aanmaken om iedereen uit te nodigen. Hierdoor kun je ook in een oogopslag zien wie er uiteindelijk wel of niet komen en kun je ook eventueel belangrijke mededelingen delen. Vergeet in dit geval niet om de mensen zonder Facebook persoonlijk uit te nodigen! Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om iedereen persoonlijk uit te nodigen via een leuk appje of via een ‘ouderwetse’ papieren uitnodiging. Probeer echt je best te doen voor de uitnodiging want de voorpret begint op dat moment al. Benoem op de uitnodiging duidelijk de datum, de begin- en eindtijd en vergeet in het geval van een themafeest niet om dit te benoemen! Je kunt op de uitnodiging eventueel ook een cadeautip zetten zodat iedereen vooraf op de hoogte is van jouw wensen.

 

Tip 6 – Zorg voor een leuke inrichting van de locatie

Nadat alle uitnodigingen de deur uit zijn, kun je gaan nadenken over de inrichting van de feestlocatie. Je kunt natuurlijk gaan voor de traditionele slingers en ballonnen maar je kunt het ook wat grootser aanpakken, bijvoorbeeld met sfeerverlichting. En als je zelf geen sfeerverlichting hebt, kun je het bij ons huren! Wat de sfeer tijdens een feest ook gegarandeerd verhoogd, is onze bartafel met vuurhaard. Aan deze steigerhouten tafel kun je zowel staan als zitten. De vuurhaard geeft zowel warmte als gezelligheid: een garantie voor een sfeervol feest dus. Verder is een statafel eigenlijk wel een echte must-have op ieder feestje. Ook deze kun je bij ons huren, eventueel met bijpassende barkrukken. Een ding is zeker, met de inrichting van DE TENT zet je een grote stap naar een hele gezellige avond!

 

Tip 7 – Regel genoeg eten

Zonder wat lekkers te eten tijdens het feest zullen de meesten het waarschijnlijk niet lang volhouden. Als je een themafeest hebt, is het natuurlijk leuk om hier (wanneer mogelijk) je hapjes op aan te passen maar je kunt uiteraard ook gaan voor een klassieke bittergarnituur! ‘Less is more’ gaat in dit opzicht zeker niet op…

 

Tip 8 – … en drinken

Na het eten kan het drinken natuurlijk niet uitblijven! Meestal gaat er op zo’n gezellig feest behoorlijk veel doorheen. Van frisdrank tot wijn, bier en sterke drank; overal moet aan gedacht worden. Bijkomend probleem van zoveel drinken: Hoe ga je het allemaal koud krijgen en houden? Meer informatie daarover bij de volgende tip!

 

Tip 9 – Zorg voor voldoende koelruimte

Tijdens de winter kun je al het drinken vaak gemakkelijk koelen het buiten te zetten. Maar wat doe je als het buiten geen 5 graden is? Dan schakel je DE TENT in! Wij hebben namelijk twee formaten koelkasten in ons assortiment die je kunt huren voor jouw feestje. Een grote koelkast met ruimte voor maar liefst 10 kratten (Ja, we hebben het getest) en een wijnkoeler, met ruimte voor ongeveer 28 flessen wijn.

 

Tip 10 – Regel extra verwarming wanneer het buiten koud is

Een ding is zeker in Nederland: Je weet nooit wat het weer gaat doen. Op regen en wind kun bij een tuinfeest gemakkelijk inspelen door een partytent neer te zetten. Maar wat doe je als het eigenlijk te koud is om buiten te staan en je toch een partytent gaat neerzetten? Dan kun je een heater of warmtekanon gebruiken! Aangezien in een doorsnee schuurtje geen heater of warmtekanon staat, hebben wij ze ook aan ons assortiment toegevoegd. Er zijn twee type heaters: een lounge heater en een flame heater. Beide heaters zorgen ervoor dat je zelfs in de winter gezellig buiten kunt staan. Het warmtekanon is vooral geschikt voor het verwarmen van een grote ruimte.

 

Tip 11 – Waarschuw de buren

Tenzij je in the middle of nowhere woont, is dit een hele nuttige tip. Het waarschuwen van de buren kan een geslaagde feestavond namelijk op voorhand al redden. Je wil natuurlijk niet dat de buren halverwege de avond boos op de stoep staan omdat de muziek zo hard staat of omdat het naar frituur stinkt. Wat misschien een wat positievere aanrader is, is om ze gewoon uit te nodigen voor een biertje of wijntje!

 

Tip 12 – Regel goede (of juist hele slechte) muziek

Zodra de buren ingelicht/uitgenodigd zijn, kan het echte feestwerk beginnen. En wat is een feestje zonder goede (of juist hele slechte) muziek?! Zorg ervoor dat je een of meerdere goede muziekboxen hebt staan en zet een paar leuke playlists klaar op Spotify of Youtube. Een aanrader is de Stemming sectie op Spotify. Hier vind je allerlei verschillende playlisten die passen bij een bepaalde stemming, zoals ‘Happy Tunes’ en ‘Easy80s’. Hierdoor bespaar je jezelf de moeite om een hele lijst zelf samen te stellen die halverwege de avond al op repeat moet.

 

Tip 13 – Huur of leen een microfoon

Een microfoon kan ieder feestje qua gezelligheid naar een hoger niveau tillen. Zet een paar Nederlandstalige klassiekers of Foute hits aan, geef een vriend of familielid de microfoon en het feest kan beginnen.

 

Tip 14 – Zorg voor voldoende toiletten

Bij een feestje met niet al te veel genodigden, red je het makkelijk met jouw eigen toilet. Als dit aantal echter oploopt naar de 40-50, wordt het al wat krapper. In dat geval is het verstandig om na te denken over wat extra toiletruimte in de vorm van een toiletcabine of plaszuil, die je online gemakkelijk kunt huren voor een avondje.

 

Tip 15 – Zet een paar leuke spelletjes klaar

Spelletjes doen het altijd goed op feestjes. En dan hebben we het uiteraard niet over een potje Monopoly. Een van de populairste spelletjes van dit moment is Bierpong. Hierbij strijden twee teams tegen elkaar door een pingpongbal in een grote beker te gooien. Het team waarbij alle bekers het eerste geraakt zijn, verliest. Naast Bierpong zijn er natuurlijk de welbekende kaartspellen maar ook Stef Stuntpiloot en de Bijtende Krokodil worden steeds populairder!

 

Tip 16 – Ga rond met een polaroidcamera

Natuurlijk heeft iedereen tegenwoordig een smartphone met de mogelijkheid om foto’s te maken. Maar wat is er leuker dan een ouderwetse polaroidfoto? Een polaroidfoto levert je namelijk direct een tastbare herinnering op aan het feestje.

 

Tip 17 – Regel een bedankje voor de gasten

Als de feestavond op z’n eind loopt, is het natuurlijk ook leuk om de gasten een klein bedankje te geven (naast die leuke polaroidfoto). Een bruikbare klassieker is het flesje water met twee paracetamols erbij. Die zullen de mensen nodig hebben na jouw geweldige feest!

 

Tip 18 – Vergeet zelf niet te genieten!

Hopelijk lees je deze tip niet pas als je de laatste mensen eindelijk de deur uit hebt gekregen. Want het is natuurlijk ook heel belangrijk dat je zelf geniet van je feestje. Hierbij is een goede voorbereiding het halve werk. Hoe meer zaken jij vooraf geregeld hebt, hoe relaxter je op de avond zelf bent. En het kan ook helemaal geen kwaad om mensen om hulp te vragen als dat nodig is, vooral de dag erna…

 

Tip 19 – Regel mensen die je komen helpen met opruimen

Als iedereen de volgende dag met een zwaar hoofd wakker wordt (en jij misschien zelf ook), staat alle troep van de avond ervoor waarschijnlijk nog op je te wachten. Een Oudhollands spreekwoord is in dit geval zeer treffend: Vele handen maken licht werk. Vraag dus vooraf al aan een paar vrienden of familieleden of ze misschien zin/tijd hebben om je te helpen met opruimen in ruil voor een extra sterk bakje koffie (of een paar taaie borrelnoten als je weet dat ze toch wel komen).

 

Tip 20 – Laat de aanwezigen hun foto’s delen

Weet je nog dat we bij Tip 5 schreven dat het handig is om een Facebookevent aan te maken voor je feest? Nou, dit is dus ook erg handig voor na het feestje. Hier kunnen de aanwezigen van de avond ervoor namelijk alle leuke foto’s delen! Zo kan iedereen die erbij was, de dag erna nog even nagenieten van alle leuke momenten en weet je zeker dat niemand jouw feestje zal vergeten!

 

Zo, dat waren ze. Heb jij nog een geweldige tip die je met iedereen wil delen? Laat het dan weten in de reacties hieronder. Veel plezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *